Gezelligheid en ergernis ten top!

We zitten nog in het weekend en Hans is alweer flink aan het rijden… Onze gezellige klanten van de zondagmiddag laten ons ook vandaag niet in de steek 😉

Vanaf Donderdagmiddag zijn we samen aan het rijden en wisten we al van voorgaande jaren dat het geen topweekeinde zou worden. Nu valt dat gelukkig alles mee en hebben we gezellige, tevreden nachten gereden. Mede door veel van onze vaste klanten, die ons trouw bellen en er tevens voor zorgen dat er geen mos op onze banden aangroeit. Je zou zeggen dat met het koude en natte weer de ideale omstandigheden zijn gecreëerd om een druk bezette avond te hebben, maar dat valt dus alles mee! Donderdag hadden we gelukkig een feest bij de studenten waar we af en aan konden rijden en Vrijdag was het gezellig in verband met het 11/11 feest vooral op het Willemsplein. Afgelopen zaterdagnacht hadden we gelukkig veel vaste klanten en was het verder opvullen door rondjes te rijden en goed rond kijken naar zwaaiende verkleumde mensen die toch maar besloten om warm in te stappen. Al met al hebben we erg leuke en gezellige ritten gereden, maar was er ook een downside…

De ergernis omtrent fout geparkeerde auto’s en de zwarte taxi’s, nam bij mij in volle vaart toe! In de afgelopen jaren zag ik wel wat er gebeurde, maar raakte het mij persoonlijk niet zo erg. Ik werkte voor grotere firma’s en je had geen tijd of motivatie om een goed plekje in het centrum op te zoeken, zodat klanten je zien en bij jou in willen stappen. Nu werk je voor jezelf en moet je een vaste kring opbouwen door gezien te worden, maar als er geen plek is om te staan door dat er overal gewone auto’s fout geparkeerd staan, dan ga je je gruwelijk ergeren. Ten eerste vind ik het niet normaal dat mensen de borden van de gemeente gewoon negeren, maar ten tweede als grootste ergernis is dat de politie er niets aan doet! Wanneer wij een halve meter fout staan (vaak ook asociaal) dan krijg je als je geluk hebt een waarschuwing met het vingertje of meteen een flinke bekeuring, maar als je het meldnummer 09008844 belt, dan krijg je een “kluitje in het riet” antwoord! “Mevrouw ik geef de melding door” en vervolgens sta je een uur op de foute plek, waar geen klanten komen en zie je in heinde en verre geen politiepetten die even komen kijken of het echt zo erg is met de bezette parkeerplekken! Natuurlijk begrijp ik als geen ander dat parkeren in het centrum, een probleem is voor iedere bestuurder, maar wanneer ik overdag met mijn taxi ergens moet zijn en ik zie dat ik bijvoorbeeld een vrachtwagen tot last ben bij zijn laden en lossen, dan zal ik uit begrip voor zijn werk, ruimte maken, gewoon omdat ik zo ben opgevoed en niet omdat de wet of de regels anders eisen! De gemeente heeft onze vaste standplaatsen gereduceerd omdat er verbouwd moet worden bij de heuvelpoort. Al een jaar zijn er ongeveer 10 taxi standplaatsen verdwenen, wat opgelost zou moeten zijn in december van dit jaar, tenminste dat is me van de week weer verteld door de gemeente ambtenaar. Wanneer ik informatie zoek over deze grote verkeershinder bij het kruispunt van de korte heuvel met de heuvelring te hoogte van shoarmazaak “Tropical”, dan kan ik tot mijn verbazing niets vinden bij de gemeente. Wat mijn negatieve bevindingen omtrent gemeente en taxibeleid alleen maar onderstreept! Al een jaar is het op dit kruispunt een verschrikkelijke en gevaarlijke chaos, waar met name de taxibranche op wordt aangekeken. Geheel onterecht in onze ogen want dat is van oudsher de standplaats waar men een taxi neemt om zorgeloos naar huis te gaan. Wij zijn gedwongen om verderop te gaan staan, want bij Tropical kunnen er wettelijk gezien maar 2 taxi’s staan.

In het weekend rijden er ongeveer zeggen en schrijven 30 taxi’s rond, dus 28 taxi’s moeten hun heil ergens anders zoeken. Nu zijn er natuurlijk altijd taxi’s aan het rijden en staan er ook standaard veel taxi’s op het station, maar s’nachts om 4 uur sluitingstijd willen er heel veel mensen naar huis. Mensen die heel de nacht in de kroeg zijn geweest lopen geen 500 meter naar een taxi, zeker niet als het koud en nat is! Ze gaan naar de eerste de beste taxi die ze ‘zien’ staan.

Wanneer wij gedwongen worden om op de volgende standplaats te gaan staan, lopen we tegen een nog groter probleem op…. Daar staan alleen maar fout geparkeerde auto’s, wij kunnen er niet bij! Ook kunnen wij niets zien van die eerste standplaats bij Tropical, dus zijn we genoodzaakt 2,5 kilometer rond te rijden om er vervolgens achter te komen dat er weer geen plek is daar waar wij moeten staan, dus weer een rondje rijden…. Ergernis ten Top! Uiteindelijk wanneer je bijna al je brandstof hebt verspild aan rondjes “Cityring”, besluit je om dan maar dubbel op de rijstrook te gaan staan, zodat je nog iets kunt verdienen om vervolgens maar weer brandstof “voor de Cityring” in je taxi te gooien. Ook maken we regelmatig mee dat we onze moeilijk verdiende centjes dan weer af mogen geven aan de gemeente Tilburg, voor een flinke bekeuring door dubbel geparkeerd te staan.

Dat de levensgevaarlijke situatie op het kruispunt hier alleen maar mee toeneemt, dat erkennen alle chauffeurs, maar wij hebben dit probleem niet veroorzaakt en ook kunnen en mogen wij het niet op lossen. Het is nu op een punt aan het komen dat het ook escaleert onderling bij de chauffeurs want iedereen wil daar staan en een klant meenemen. Ze laten elkaar geen ruimte, ze ruziën waar klanten bij staan, trekken hard op om achterop komend verkeer niet te hinderen maar veroorzaken daar weer irritatie naar tegemoetkomend voet verkeer! Wanneer we politie direct op straat aanspreken verwijzen ze ons naar de gemeente en wanneer we de gemeente hierop aanspreken wordt ons duidelijk te verstaan gegeven dat we de politie moeten aanspreken! Volgens mij zijn hier meerdere spreekwoorden van op toepassing!

Net als de Horeca hier in Tilburg, moeten ook wij ze in een paar uurtjes verdienen (uitzonderingen daargelaten). In die paar uurtjes moet je dus snel zijn, zodat je de rest van de avond goed maakt! Maar al deze irritatie staat gelukkig niet in verhouding tot de gezelligheid die ik nog steeds in hoge mate ervaar wanneer ik aan het rijden ben… Dus weer tot ziens en hopelijk is de verbouwing bij Tropical echt bijna klaar! We houden je op de hoogte…

Groetjes Simone & Hans

013 889 3 883

Geef een reactie

